dinsdag 12 augustus 2014

Land van Koen...

Eindelijk 3 weken vakantie!! Stacaravan gehuurd voor 2 weken in het mooie Drenthe. Camping voorzien van alle faciliteiten. Binnenzwembad, 3 zwemmeertjes, mooie speeltuinen en een outdoorparcours waar het hele gezin kan klimmen en klauteren! Kortom wat kan een mens nog meer wensen. Euhhh, misschien nog een lekker avondje vissen hier en daar. Maar om het hele gebied hier uit te kammen kost mij teveel tijd! Visgids Koen ( koenverweij.blogspot.nl ) bied uitkomst!  Na een uitnodiging van Koen om samen een keertje te gaan vissen ( 3x )  loodst hij mij naar de mooiste visplekjes van Drenthe.

Na wat heen en weer geappt heb ik een 'internetdate' met Koen.
Er werd afgesproken op de parkeerplaats van de camping. Om elkaar te herkennen zou ik een vishoedje op mijn hoofd zetten en Koen een roos in zijn borstzakje doen ha,ha. De voorpret was al begonnen.

Visgids Koen.

Deel 1 'De avond van de brasem'

Ietwat onwennig schudden we elkaar de hand maar al gauw neemt het vissen de overhand en staan we gezellig te kletsen. Koen stelt voor om een avondje te gaan penvissen en ik ga daar vol in mee!  Na een poosje rijden komen we bij een mooie stukje water aan, en na het optuigen van de hengels lopen we een rondje en maken gelijk een paar voerplekjes. Tijdens het voeren zien we geregeld wat karper wegschieten en ik wordt laaiend enthousiast! Koen zegt 'het zijn hier slimme beesten en moeilijk te vangen'.

Tot in het donker werd er gevist!

Koen en ik staan aan beide kanten van een duiker en geregeld vangen we een ruisvoorntje. De hele avond lopen we het water af en als het donker wordt worden de pennetjes voorzien van breeklichtjes en gaan we gezellig door! Koen vraagt of ik trek heb in een bakkie koffie!! Lekker!!!! Antwoord ik, en uit zijn kofferbak haalt hij een gasbrander met een koffiepot en zet een heerlijk bakkie. Over Drentse gastvrijheid gesproken! Ik tover uit mijn rugzak nog 2 gevulde koeken en zitten we heerlijk aan de waterkant te genieten! We praten de avond weg maar de karper is nergens meer te bekennen. Ik haak om 12 uur nog een megabrasem en om half 1 sluiten we de tent.

'Drentse Platte'
We staan bij de auto nog wat na te praten en ik vraag aan Koen of hij er problemen mee heeft als ik deze stek van de week nog een keer bezoek. 'Ga je van de week nog een keer vissen vraagt hij' Is wel de bedoeling zeg ik. Misschien vind je het leuk om nog een keer te vissen!! Ik weet nog een prachtig water met een mooi karper bestand. Dat hoefde Koen maar 1 keer te zeggen en we maakten weer een afspraak.

Deel 2 'Drents Drillen'

2 dagen later treffen we elkaar weer op de parkeerplaats van de camping. 'Rij maar achter mij aan zegt Koen'. We rijden een heel stuk door het mooie Drenthe en ik probeer een beetje de weg te onthouden maar na een paar bospaadjes ben ik het spoor bijster. Zelfs mijn navigatiesysteem heeft geen idee meer waar we zijn en geeft alleen maar groen aan. Op een gegeven moment stoppen we midden in de rimboe 'Zijn we er' vraag ik aan Koen. Nee, lacht hij nog even een stukje lopen. Ik heb het gevoel alsof ik met een survivaltocht bezig ben en voel  me oppermachtig!

Na 20 minuten lopen staan we ineens aan 2 smalle vaarten. Koen verteld mij dat hij tijdens het wandelen deze stek heeft ontdekt. Al gauw spotten we wat karper en sluipen we behoedzaam langs de kant!  Mijn vlieghengel heb ik ook meegenomen naar Drenthe en ik vroeg tijdens de eerste visavond aan Koen of hij het leuk vond als ik die vanavond mee zou nemen. "Zeker' moet je doen zij hij. 'Misschien is het ook wat voor mij'.

Zwieren en zwaaien.

Ik begin met mijn vlieghengel wat te gooien en vraag aan Koen of hij het leuk vind om het ook even te proberen! Nou begin ik pas met vliegvissen en kan ik een klein beetje werpen, maar Koen heeft hier aanleg voor dat zie ik!!

Koen gaat verder vissen met zijn penhengel en ik probeer het met de vlieghengel. Overal zien wij tekens van azende karpers en we zitten ademloos te vissen. Ik probeer niet te veel onrust te maken met mijn vlieghengel en loop iets verder de vaart af. Ik zie Koen een paar keer aanslaan maar het wil niet lukken. Elke karper is welkom maakt niet uit wie er vangt!

Op een gegeven moment zie ik mijn beetverklikkertje 'schokken' en gaat dan met een ruk onder. Ik sla aan en voel een karper aan de andere kant van de lijn. Ik ga staan en ben in jubelstemming!! Ook Koen gaat dit niet onopgemerkt voorbij en wil mijn kant op lopen. En dan valt mijn lijn slap. "Shit"!! galmt er over het water!! Een losser!!

Ik gooi nog een paar keer in en kom dan vast te zitten in het riet. Mijn leader knapt maar ik weet mijn lijn en beetverklikker nog te redden. Ik besluit om te stoppen met vliegvissen en mijn penhengel weer te pakken. Vlak aan de kant zag ik een paar karpers azen! Na wat schichtige aanbeetjes gaat mijn pennetje onder en haak ik na een mooie dril een prachtige karper.

Koen is al gauw ter plaatse en maakt een paar mooie foto's en schept de karper.

Prachtig gekleurde schub.
Met een Drentse toeter.

We vissen ook nu weer door tot een uur of half 1, maar ook als het hier weer donker wordt valt alles stil! Op de terugweg naar de auto zeg ik tegen Koen dat ik het wel jammer vind dat hij niets gevangen heeft. Oh, maak je daar maar niet druk over ik vind het leuker als jij wat vangt. Kijk dat nou top!!

We praten nog wat over vissen en op een gegeven moment hebben we het over graskarpers. 'Ik weet een hele mooie stek waar graskarpers zitten' zegt Koen. 'Meen je niet' zeg ik. Zullen we nog 1 keertje gaan vissen. Je haalt de woorden uit mijn mond zeg ik tegen Koen.

We rijden terug naar huis. Nou ja, Koen dan, ik rij terug naar de camping! Er staat hier bijna geen lantaarnpaal langs de weg en het is stikdonker. Overal schieten er hazen en andere dieren over de weg! Zonder wat aangereden te hebben bereik ik de camping en geniet ik nog even van een biertje als ik naar mijn bed toe ga. Dat biertje heb ik hier wel nodig wat het bed in de stacaravan is keihard en met wat biertjes op slaap je makkelijker in.

Deel 3 'Nat Gras'

Na weer een paar dagen van volop zomer krijg ik een berichtje van Koen. 'Ik heb wat voerplekjes gemaakt vanmiddag en zag een grote graskarper zwemmen'! Ik had toevallig mijn hengel mee en ving die joekel. P.s wanneer wil je vissen?  Gr, Koen.

Fantastische graskarper voor Koen.

Ik lees dit berichtje hardop tegen mijn vriendin. 'Ik neem aan dat je vanavond even wil gaan vissen' zegt zij. Tja, nu willen ze bijten dit is het moment vertel ik haar, en ik zie nog net mijn neus niet groeien!!

Koen een berichtje teruggestuurd dat vanavond goed is en we spreken weer af op de bekende plek. Na weer een stukje rijden staan we aan een schitterende lange vaart! Koen heeft hier vanmiddag gevoerd en gevangen! Het weer is een stuk minder geworden en af en toe regent het een beetje. Koen was al voorbereid en heeft een sheltertje in de kofferbak liggen. Ik heb al en keertje een graskarper gevangen maar na die foto van Koen te hebben gezien slaat mijn hart wel even over. Wat een joekel!!

We nemen onze plekjes in en beginnen met vissen. Koen vist met een boillie en ik probeer het met 3 maiskorrels op de hair. Mocht dat niets worden dan schakel ook ik over op de boillie! Lang hoeven we niet te wachten want na een kwartiertje haakt Koen een mooie graskarper!

Koen gaat de strijd aan met de graskarper die zijn eigen keer op keer in de waterplanten boort!

Ik sta er versteld van hoe zo'n beest kan knokken!! Ik neem wat foto's en help Koen met het landen. We zetten de vis zo snel mogelijk weer terug want een graskarper heeft gauw last van stress.

Ik schud Koen de hand. 'Top man" zeg ik. Ik neem de vlieghengel nog even ter hand maar het begint harder te regenen. Snel zet Koen de shelter op en zitten we mooi droog te vissen. Er wordt nog even een heerlijk bakkie koffie gezet en ook de koeken ontbreken deze keer niet. Het begint te schemeren en de breeklichtjes gaan weer op de pennetjes. De mijne waren op maar gelukkig had Koen nog wat in zijn tas en kreeg ik er 2.
Bedankt Koen!!

Koen besluit om er ook een statische hengel bij te leggen. 'Mochten we daarop beet krijgen dan is ie voor jouw' zegt hij. Ik twijfel een beetje maar zeg uiteindelijk toch ja. We vissen toch samen! Onder de shelter is het gezellig en vissen we allebei met de penhengel. We krijgen allebei nog een aanbeet maar kunnen deze niet verzilveren!! Om half 12 vraagt Koen of ik nog een bakkie lust. Nou, dat is niet verkeerd ik ben wel een koffieleut.

Helaas is het gas van de gasbrander op en kan er geen koffie gezet worden! Maakt niet uit, en we praten rustig verder. Plots horen we een piep uit de beetmelder komen!! We zijn muisstil en na 1 seconde gaat het piepen door. We kruipen allebei snel uit de shelter en beginnen te rennen naar de hengel. Ik ben het spoor totaal bijster en ren de verkeerde kant op!! 'Hier staat de hengel Bjorn' schreeuwt Koen. Ik maak een 360 en volg Koen. 'Sla jij maar aan' zegt hij. 'Nee doe jij maar' zeg ik. Neem ik het zo over!

Koen slaat behendig aan en zet gelijk de slip goed. De rest ligt in mijn handen!! De graskarper gaat keer naar keer de waterplanten in en het zweet staat op mijn hoofd! De hengel staat hoepenrond en er hangt een hoop waterplanten aan maar we vissen met goed materiaal.. Dan opeens voel ik geen gespartel meer aan de andere kant van de lijn, en trek ik het lood met onderlijn uit het water!!

"Shit' zegt Koen. Niet goed gehaakt en losgeschoten!! Ik moet nog even bijkomen en sta dan ook even flink te balen. Het had een mooie afsluiting kunnen zijn!!  Al snel zitten we weer onder de shelter en praten nog een uurtje door. Rond kwart voor 1 is het mooi geweest en ruimen we op. Ik bedank Koen voor de uitstekende service en gastvrijheid! In het pikkedonker rijden we weer huiswaarts.

Deel 4 'Stiefkieken"

Het is vrijdagochtend als ik voor de caravan een bakkie koffie zit te drinken. Nog 3 dagen en dan gaan we
weer naar huis! Ik heb een paar keer heerlijk gevist maar heb nog een beetje het gevoel alsof ik nog niet klaar ben hier in Drenthe! Kinderen zwemmen lekker in het meertje en mijn vriendin leest een boek. We hebben de rest van de dag geen plannen alleen uit eten bij de pizzeria in Emmen.

Ik weet nog een paar 'vrije' uurtjes te scoren in de middag en rond half 2 sta ik aan het water met mijn penhengel. Ik maak een paar voerplekjes en die vis ik een uurtje stek voor stek af. Op een paar ruisvoorns na vang ik niet veel. Ik besluit de hele sloot af te lopen, Misschien zie ik nog karper!!

Na een stukje lopen zie ik 4 karpers aan de oppervlakte liggen. Verstijfd sta ik te kijken ( stiefkieken ). Wat een prachtig gezicht!! Voorzichtig monteer ik een pluk brood aan de haak en probeer over de karpers heen te werpen!  Dat gaat de eerste keer al fout en gooi mijn pennetje in het riet! 'Fuck" zeg ik zachtjes, dit moet ik niet verkloten! Tweede worp gaat beter en de pluk brood land 4 meter achter de karpers. Ze worden wat zenuwachtig maar zwemmen gelukkig niet weg,

Heel voorzichtig trek ik mijn lijn richting de karpers. De vlok wordt wat zwaarder en zakt langzaam naar de bodem. Perfect!! Af en toe zie ik mijn pennetje bewegen en trillend hou ik mijn hengel vast in mijn rechterhand, klaar om toe te slaan!!

Dit spelletje gaat een half uur door maar ik krijg geen aanbeet!! Ik besluit wat dichterbij te komen maar de karpers hebben mij door en slaan op de vlucht. Na een tijdje speuren kan ik geen karper meer bekennen! Het is half 5. Ik wordt gebeld door mijn vriendin hoe laat ik terug ben op de camping. Jezus, is het al zo laat! Ik kom eraan!!

Ik loop terug langs de sloot richting de auto. Opeens zie ik vlak langs de kant een schubkarper liggen! Die had ik zonder polaroid bril nooit gezien! Langzaam zak ik door mijn knieën en monteer 1 maiskorrel op de haak. 'Die pakt ie nooit' gaan er door mijn gedachten. Ik laat de haak met maiskorrel voor de bek van de karper zakken. Hij aarzelt even en dan zuigt hij de maiskorrel op.

In een reflex sla ik aan en de karper gaat er vandoor. Hengel gaat maximaal krom en de slip ratelt maar door!! Meter voor meter vliegt de lijn van mijn spoel. 'Shit' dit is geen polderkarpertje! Ik wil deze karper niet verliezen en besluit langs de kant mee te rennen. Ietwat knullig lukt dat en ik win terrein!

Duurt zeker 20 minuten voordat ik de karper kan landen en eenmaal op het droge ben ik superblij!! Een prachtige schub ligt op de onthakingsmat. Ik heb wel mijn camera maar geen statief bij me. Ik besluit een paar foto's te nemen op de mat en dan weer snel terugzetten. Dan komen er 2 oude dames aangefietst en in een flits vraag ik of ze even tijd hebben om een foto te maken.

De mooie afsluiter waar ik naar zocht!

"Natuurlijk geen probleem' antwoordde 1 van de dames. Zo, dat is een mooie vis heb je die hier gevangen?
Jazeker mevrouw, antwoordde ik! Ik pak snel mijn camera en zet hem op de automatische stand. Dan kan er hopelijk niet veel fout gaan. Er worden snel 4 foto's gemaakt en de kwaliteit is redelijk. De andere dame bekommert zich om de karper en vraagt of ie niet dood gaat. Nee, mevrouw!  Maar ik heb het idee dat ze me niet geloofd en ze blijft kijken tot ik de karper terugzet. Ik bedank de dames en ruim snel mijn spullen op.

Met een tevreden gevoel rij ik terug naar de camping. Een perfecte afsluiter.

Koen, bedankt voor de gastvrijheid en het nemen van de foto's!!

Volgende keer bij mij.

1. Heel leuk Björn (Pinokkio ;) ) ik heb weer gelachen.
    Lekker struinen met de vliegenlat, de vlok, op de bodem en met de pieper. Heerlijk als je zo flexibel kunt vissen en dan ook nog met een kenner. Gezellig.

Groeten,
    Michael

1. Het vissen is al zo serieus en een beetje gezelligheid en wat lachen op zijn tijd is niet verkeerd :) Bedankt weer!

Verwijderen
  2. Zo te lezen een fijne vakantie gehad gecombineerd met de nodige visplezier met een medeblogger. Erg leuk dat de bloggers elkaar zo weten te vinden. Tja, met een gids als Koen kon het bijna niet fout, die weet zijn stekken wel. Natuurlijk niet bijster veel vissen, maar wel erg mooi en de beleving is er misschien zelf meer door.
    Grtx, FER

1. Hoi Fer,

Was zeker een fijne vakantie met af en toe even vissen. Tsja, en een uitnodiging van Koen om te gaan penvissen die sla je niet af :) En inderdaad de vangsten waren niet bijster groot maar de beleving wel.
      En daar gaat het toch om! Maar dat wist jij wel :)

Verwijderen
  3. Toffe gast die Koen! In ieder geval heb je je niet verveeld in het Drentse land. Leuk verslag en vooral die schub in de schemering. Pracht foto!

1. Toffe gasten worden schaars Andres! Die moet je koesteren. Die foto van de schub heeft Koen genomen. Perfect schemerlicht en scherp! Ik heb toch het idee dat het licht in Drenthe anders is :)

Verwijderen
    2. Jammer genoeg wel Björn. Commerciele belangen voor vriendschap. Het 'wereldje word er niet beter op. Fijn, dat jullie zo mooi hebben kunnen rondbanjeren in Drente. Overigens ben je bij ook een keer welkom hoor! Het licht (en dat is niet het enige) is zeker anders in Drente.:)

3. Leuk Andres!! Het is lang geleden dat ik het licht heb gezien in Amsterdam. ( na een avondje stappen :)) Dus dat wordt wel weer eens tijd! Ik wil dat boezem water wel eens zien!! We houden contact.

4. Bedankt Machiel! De graskarper is zeker een zeer sterke vis! Begrijp me niet verkeerd, maar de keren dat ik ga vissen dan ga ik alleen of met mijn vaste vismaat! Maar vissen gaan we wel een keertje! Volgende week draait het hele circus weer, en is mijn vistijd weer heel gering.

5. He Bjorn,

Je hebt er een heerlijk verhaal van gemaakt! Ook leuk om over een poosje nog eens terug te lezen :)

Overigens geen dank hoor... ik heb je met plezier rondgeleid. De volgende keer kom ik graag bij jou!

Groet,

Koen.

6. Ik bedank je nog 1 keer Koen:)))) Heb je al een gaatje vrij in je drukke agenda!! Ik ben al aan het voorvoeren :)