dinsdag 23 september 2014

"Ontgroening"

Mistige ochtenden en spinnenwebben in mijn gezicht als ik 's morgens naar mijn werk fiets!.  De herfst is in aantocht!  Vandaag de laatste dag dat het kwik boven de 20 graden komt!  Een heerlijk middagje penvissen in de polder!

Ook in mijn achtertuin zijn de pruimen uit de boom en de laatste appels liggen op de grond!

Het is zondagmiddag rond 1 uur als we de polder inrijden!  We zijn drieën!  Stefan, ik en ook mijn zoontje Jesse is van de partij. Vandaag zijn "ontgroening"in de Beemster. Na een paar jaar te hebben gevist met een telescoophengeltje werd het tijd voor een werphengeltje.

Ik had in de schuur nog een oude afstandhengel liggen. 3,60 meter lang en voorzien van een klein molentje is dit een mooi setje om mee te beginnen.  Niet te zwaar en niet te lang!

De eerste les die Jesse krijgt is het observeren!  We lopen langs de waterkant en wij vertellen hem dat ie goed in het water moet kijken en moet zoeken naar modderwolken en bellenplakkaten. Jesse vind dit natuurlijk allemaal reuze spannend en zijn stem galmt over het water.

Ssssssst... zeggen wij lachend. Straks horen de karpers ons!!  Fluisterend lopen we de vaart af maar spotten geen karpers!  We besluiten weer snel te verkassen naar een andere stek.

We rijden stapvoets langs een sloot en zien hier een paar karpers azen!!   Even verderop wordt de auto geparkeerd en probeert Stefan het aan de ene kant en Jesse en ik het aan de andere kant!

Na 10 minuten haakt Stefan de eerste karper. Een prachtige schub met een lange staart.

Longtail.

Jesse kijkt vol bewondering naar de karper en vraagt aan Stefan of hij hem even vast mag houden! Met wat instructies van ons gaat dit goed.  Hij gaat netjes op zijn knieën zitten en houd de karper wat wiebelig vast.  Gelukkig ligt de onthakingsmat eronder en rustig wordt de karper daar weer teruggelegd!

We besluiten even een pauze in te lassen en zitten heerlijk met zijn drieën aan de chocomel en de koekjes.

Lijkt wel hoogzomer.

Jesse en ik zetten weer een pluk witbrood op de haak en gaan weer vissen op onze stek.  Jesse krijgt wat tukjes en ziet wat belletjes. "Moet je kijken pap, wat een bellen"

Mmmmmm, zag ik nou mijn pennetje bewegen.

Ik hou een tijdje zijn pennetje in de gaten en vergeet naar mijn eigen hengel te kijken.  Ik krijg een rukje aan mijn rechterhand en schrik een beetje.  Shit, ik heb beet!!

Ik sla aan en gelijk begint mijn slip te lopen!  Jesse schreeuwt tegen Stefan dat we beet hebben, en na een kleine 5 minuten ligt er een mooie schub op het matje.

Die zag ik niet aankomen.

Er is teveel beroering in het water geweest en de meeste karpers zijn vertrokken.  Ook wij besluiten hier te vertrekken en nog een laatste stek aan te doen.  Nu, is het Jesse zijn beurt!!

Stefan en ik lopen aan beide kanten van het water op zoek naar karper!  Dan ziet Stefan 3 karpertjes azen!!  2 kleine karpers en een iets grotere!  We besluiten de kleine met rust te laten en ons op de grote te focussen.  Heel voorzichtig naderen we met zijn drieën de karper.  Jesse voorop!

Zachtjes vertel ik hem dat hij een klein pendelworpje moet maken.  Ik help hem een beetje en Jesse gooit in.  We zien de karper azen want zijn staart komt bijna rechtop uit het water!  We houden allebei onze adem in!!

Het pennetje schokt wat en Jesse wordt nerveus!  "Nog even wachten" zeg ik zachtjes.  Dan loopt het pennetje weg!  "JA, SLAAN JESS!!" roep ik!  Met een ruk gaat de hengel omhoog en met een ruk gaat ie ook weer omlaag!!  De karper gaat er vol gas vandoor. WOWWWW, zegt Jesse!!  Gelukkig had ik de slip al een beetje afgesteld en help Jesse een beetje om de kaper af te remmen.

Powerrrrrr.

Stefan houd Jesse even in de gaten terwijl ik even naar de auto terugloop om mijn camera te pakken. Na een mooi dril van Jesse schep Stefan de vis.

Nog even oefenen met vasthouden.
Die grijns gaat er voorlopig niet meer af.

We schudden Jesse de hand en feliciteren hem met deze prachtige karper!  Hij voelt zich wel een beetje stoer en blijft lachen.

Ik kijk op mijn klokje.  Half 5 geeft ie aan.  Nog een half uurtje en dan gaan we naar huis.  Jesse en Stefan blijven hier nog even vissen en ik loop de vaart nog even af.  Bij een boer op het erf staat een grote kastanjeboom en de grond ligt bezaaid met kastanjes.

Ik roep Jesse en het laatste half uurtje worden er kastanjes geraapt.

Met een zak vol kastanjes lopen we terug naar de auto. Stefan is zo attent geweest om alle spullen op te ruimen. Wat een heerlijke zondagmiddag!!

1. De zin waarmee je afsluit zegt alles! Fantastisch sfeervol verslag met bijpassende foto's!

Gefeliciteerd Jesse!!!

Gr Koen.

1. Bedankt Koen! Namens mij en Jesse (die leest mee!!) Hopelijk tot over 3 weken.

Verwijderen
  2. Het was zeker een mooie middag, alle drie raak en met Jesse hebben we er een geduchte concurrent bij
    (haha)
    Een mooie ontgroening, de volgende keer nog maar eens proberen!
    Groet Stefan

1. Zeker Steef! Jesse vroeg gisteren wanneer we weer gaan vissen. Foto's van de karper had hij al mee naar school. Prachtig!! Nog een paar jaar, dan kan hij ons naar de polder rijden ha, ha.

Verwijderen
  3. Pas maar op, het karpervirus is besmettelijk! Of wellicht is dit misschien wel de bedoeling :-D Super foto hoe Jesse aan de hengel hangt met z'n pet scheef op z'n kop. Alle drie gevangen, hoe mooi kan het zijn?!

1. Stiekem wil ik hem toch wel en beetje met het karpervirus besmetten Fer! Tegenwoordig zit het gros van de kinderen achter de computer (ook de mijne hoor!) Lekker de hele middag naar buiten en genieten. Hopelijk geef ik ze wat mee! Die foto lachen hè. Hengel krom, rug krom :)

Verwijderen
  4. Prachtige foto's weer Bjorn....
    Hoop voor je dat Jesse het leuk blijft vinden!
    Een karper vissende zoon... wat wil je nog meer....

Groet,

Rombout

1. Bedankt Rombout! Ik hoop zeker dat hij het leuk blijft vinden! We hebben laatst een nachtje gevist. Ondanks dat we niets gevangen hadden vond hij het fantastisch. "Survivallen" zei Jesse. Maar voetbal staat nog steeds op nummer 1. Komt denk ik wel goed!

Verwijderen
  5. Erg leuk ook zo met de foto's. Leuk dat je zoontje al meegaat en vangt!
    Onvergetelijk verslag voor hem later...

Groeten,
    Michael

1. Thanks Michael! Jesse was al een keertje mee vissen geweest, maar toen niets gevangen! Maar dat maakte hem niet uit!! Dat is nou ook het leuke van een blog hebben. Verslagen terugkijken! Maar volgens mij heb jij ook een paar spruiten rondlopen? Die zullen in de toekomst ook wel mee gaan vissen :)

6. Hey Bjorn ,

In 1 woord geweldig hoor die Jesse van jou , geniet ervan want mijn Marlon vond het vroeger ook helemaal geweldig maar komt nu nooit meer aan de waterkant helaas.

Groet Marcel

1. Hoi Marcel! Lekker ventje die Jesse!! Jammer dat je zoon(tje) het vissen niet meer leuk vind! Misschien als ie wat ouder wordt hij weer begint met vissen, dat hoor je wel eens meer. Er is natuurlijk meer dan vissen, maar als je een gezamenlijke hobby hebt is dat natuurlijk wel erg leuk!

Bedankt weer!

7. Hey Bjorn,
    hij is net zo groot als mij en heeft verkering, autorijlessen , Havo en is 17 jaar dan weet je het wel , misschien pakt hij het nog wel eens op me dochter(20) vist nog wel af en toe.
    Hij kon lekker vissen hoor sloeg vaak meer vissen raak dan ze vader , waarschijnlijk een fractie langzamer als ik maar daarom juist efficiënter .

Groet Marcel

1. Ja Marcel, uit ervaring weet ik dat als je 17 bent je andere dingen aan je hoofd hebt :)) Leuk dat je dochter af en toe mee gaat vissen. Mijn dochter (10) die krijg ik echt niet mee naar het water. Alleen om te zwemmen ha,ha.

Verwijderen
  8. Machtige Foto! Lekker beuken met de vaste stok! Leuk verslag weer Björn!