zaterdag 30 mei 2015

Poldermoe?



Ik sla de krant open tijdens de luchpauze op mijn werk! Met dikke koeienletters staat er poldermoe op de voorkant. Zal dat de reden wezen waardoor ik de laatste maanden niet was wezen vissen?



Ik had zoals altijd weer grote plannen van de winter wat betreft vissen! Ben wel een paar keer geweest!  Alleen,  maar ook met Stefan! Het ging wel aardig maar ook niet geweldig. De laatste jaren waren we aardig verwend met mooie vangsten. Ook kon ik mijn vrije tijd moeilijk indelen! Mijn zoontje speelt aardig voetbal en zo sta je elke zaterdag en ook op zondag wel langs de lijn.

Ook fotograferen vind ik steeds leuker en interessanter vinden! Ik ga ook steeds meer fotograferen buiten het vissen om. Er zijn de laatste jaren ook wat klussen om het huis blijven liggen die gedaan moeten worden. Het wordt dan een beetje vol in mijn hoofd!!!!

Tweede pinksterdag bracht ik wat lege flesjes bier die tijdens een feestje waren genuttigd naar de schuur. Mijn hengels "hangen" netjes aan de muur. Ik sta een tijdje te kijken en dan ineens schiet er weer van alles door mijn hoofd! Hoe zal het in de polder zijn? Zijn de karpers alweer volop aan het azen? Misschien paaien??

Ik krijg dat "onbehaaglijke"gevoel weer over me heen! Het gevoel van lekker naar buiten, langs de waterkant zitten vissen en genieten van alles om me heen! Ik besluit niet alleen te gaan en vraag mijn zoontje om me te gaan!

"Ja, cool gaaf" is zijn antwoord!! Tijdens het inpakken van de visspullen komt één van zijn voetbalvriendjes aanwandelen en vraagt of hij wil voetballen op het veldje! Hij kijkt mij aan maar zijn keuze is al gemaakt. Ik knik dat het goed is en het ziet ernaar uit dat ik alleen ga vissen!!

Het is al wat later in de middag en ik hou het simpel. Een paar blikken mais en wat sneetjes wit gaan in de vistas. Fotocamera mee en snel naar de polder!


De plek waar ik wil gaan vissen zit al in mijn hoofd en ik rij er blindelings heen! Ik stap uit de auto en snuif de lucht van het zoete water op en ga een rondje lopen en observeren!
Op een paar staarten van brasems zie ik weinig!! Terug bij de auto trek ik een blikje mais open en maak 4 voerplekjes! "Een uurtje" zeg ik tegen mijzelf! Dan weer verkassen!

Ik begin te vissen op mijn eerste voerplekje net aan de overkant tegen de overhangende bloemen aan! Er zit al gelijk beweging in mijn pennetje en schichtig schiet ie onder! Een ruisvoorntje had het voorzien op mijn maiskorreltje. Een halfuurtje en 3 ruisvoorntjes verder wil ik eigenlijk wel verkassen als plotsklaps mijn pennetje schuin wegloopt! Rustig zet ik de haak wachtend op de ruisvoorn! Maar die kwam niet boven en mijn hengel buigt langzaam door! Yes!!! karper!! Ik zit op de grond en probeer snel rechtop te staan om de karper beter te drillen! Maar ik had van de week gevoetbald en mijn lichaam was nog niet helemaal hersteld.


Als een soort Anton Geesink maak ik een zijwaartse rol wat er best wel komisch uitzag!! Door mijn lichamelijke ongemakken had de karper intussen het ruime sop genomen en nam koers richting een duiker! De slip ging zo goed als dicht en de hengeltop ging onder water. 2 meter voor de duiker ging de karper gelukkig rechtsomkeer! Na nog enkele minuten stoeien gaf hij zich gewonnen!



Na het onthaken legde ik de karper met schepnet nog even in het water om mijn statief voor mijn fototoestel te pakken! Bij de auto aangekomen bleek deze nog thuis te liggen. Dan maar wat foto's op de mat!

Zo, dat voelde even lekker! Als vanouds!! Snel werd de haak weer met 2 maiskorrels beaasd en zat ik op mijn matje in het gras. Ik had het warm gekregen en wilde mijn vest uitdoen! Voor de rits beneden was dacht mijn pennetje hetzelfde!!! Met een schrikreactie ging de hengel de lucht in en stond ik weer als een dolle te drillen.


Deze karper keek niet al te blij dat ie gevangen was en werd snel weer netjes teruggezet! Ook op de andere voerplek was het snel raak en ving ik een klein karpertje. Tijdens het drillen kwam er man voorbij fietsen die mij met een kromme hengel zag staan! Verderop hoorde ik zijn remmen piepen en ik wist dat ie terug zou komen! Ik ben normaal niet mensenschuw maar ik wilde vanmiddag gewoon even lekker rustig vissen! Ik onthaakde snel het karpertje en gooide snel mijn hengel in alsof er niets aan de hand was. Hij stopte bij de brug om te kijken en ik deed net of ik hem niet zag!! Je had zijn gezicht moeten zien!!!!

Even later vergreep een nog kleiner karpertje zich aan mijn maiskorreltje! Na een heel klein drilletje werd hij in het water onthaakt!

Het was rond kwart voor 5 en met 4 karpertjes was ik dik tevreden! Ik wilde opruimen toen ik op stek 1 onder de struiken een welling zag. Snel werd mijn pennetje ingegooid en na enkele minuten begon ie wat te waggelen en dook onder. Rustig sloeg k aan en na weer een prachtige dril lag ook deze op mijn nu wat stinkende mat.



En mooier afsluiter had er niet kunnen zijn op deze prachtige zondagmiddag!!


Poldermoe? Met dit uitzicht!! Nee, zeker niet!!!!!

16 opmerkingen:

  1. Goed begin, na een matige Winter.
    Ik moet echt ook weer eens door de polder rollen.
    Tot snel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen excuus natuurlijk Steef, maar het weer in de weekenden waren echt ruk!! We gaan de schade snel weer inhalen!! Tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kerps uit de polder, zeker die laatste komt geblokt over. Ben bang dat je het virus weer te pakken hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Virus zat nog in mijn lichaam Fer!! Moest alleen weer even wakker worden!! Even wat rust en orde op zaken zetten!! Lekker weer relaxing vissen en vooral genieten. Bedankt weer.👍

      Verwijderen
  4. Leuk stukje Bjorn....
    Tja, het virus....Je raakt het nooit meer kwijt waarschijnlijk..
    Geniet er zo veel mogelijk van.....!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je Rombout!! Het gaat om de beleving! Niet alleen het vangen. Maar dat hoef ik jouw niet uit te leggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed om te lezen dat het vissersbloed nog steeds door je aderen loopt. Het is pas tijd om op pad te gaan als je er echt van kan genieten. Dat doe je goed!
    BTW, een maandje verder en de koolzaad droogt uit! Ga er dan nog maar eens zitten, dan zie ik vast weer mooie foto's voorbij komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Andres!! Je kan pas lekker vissen als je je eigen lekker voelt!!!! Enne op droog zaad zitten vind ik eigenlijk niet zo lekker he' he'!!!!!!!!!! Geintje!!! Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het toepassen van judotechnieken tijdens het drillen vind ik wel wat overdreven Bjorn! Word je alleen maar moe van, maar gelukkig niet poldermoe ;)

    Mooi sessie man!

    Groet, Koen


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, ha!! Thanks Koen! Je dochter kan me nog wel een judoles geven!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verslag weer Bjorn. Die drukte met de kids die gaan sporten krijg ik nu ook steeds meer. Even een stap terug nemen kan verhelderend werken. Mooie fotos waarop die mooie oranje staartpunten te zien zijn.

    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Michael!! De zomerstop is ingegaan!! Gelukkig niet voor het vissen :)

      Verwijderen
  11. Leuk verhaal, herkenbaar en ik krijg er zelf ook weer de kriebels van.
    grtz
    Frenk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das mooi dat je de kriebels krijg Frenk!! Heeft dit verhaal toch nog zijn uitwerking :)
      Ik hoop dat alles thuis goed gaat!!!!!!!

      Verwijderen
  12. Zo, dat was even een lekkere ´opwarmer´ Bjorn! ´Vissen´ heeft ook pas zin als je er plezier aan beleeft, beter an routinematig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt gelijk Boudewijn!! De boog kan niet altijd gespannen zijn! Even een stapje terug is soms noodzakelijk!! Zonder plezier en beleving kan ik (en vele anderen) niet vissen!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen