zondag 28 oktober 2012

Vissen met Thomas Lont in Andijk.

Al sinds enige tijd heb ik via de e-mail leuk contact met Thomas lont, ik vraag hem dan natuurlijk het hemd van het lijf over het penvissen en alles wat daar bij hoort. En hij maakt altijd tijd om te antwoorden, een zeer aardig mens en goed penvisser. Ik mailde hem een tijdje geleden dat ik nog nooit een graskarper had gevangen en Thomas stelde voor om met hem een keer een dagje te gaan penvissen in Andijk, en dat wou ik natuurlijk wel.

Ik had er reuze in en net als met veel leuke dingen kan ik daar geen weken op wachten. Nadat ik het weer had bekeken voor de komende dagen was de afspraak snel gemaakt. Laat je 1,5 pond penhengel maar thuis zei Thomas en neem een 2 of 2,5 pond penhengel mee met minimaal 28 mm lijn erop want er zitten hier hele grote karpers, dat beloofd nog wat. Thomas is eigenlijk een soort idool van vroeger, door zijn boek penkarpervissen dat denk ik al bijna 20 jaar oud is, ben ik verslingerd geraakt aan het penvissen. Vroeger veel statisch gevist maar ik kan geen 3 uur op een stoeltje zitten, ik moet struinen kijken waar de vis zit en dan er bovenop (slechte woordkeuze).

De afspraak was gemaakt op maandag, ik dacht we gaan vroeg vissen maar Thomas zei, kom maar een uur of 10 dan schijnt het zonnetje en dan kunnen we mooi de graskarpers spotten. Dat kan niet om 4 uur s,ochtends natuurlijk. Maandagochtend in de volgeladen auto (want stel je voor dat je wat vergeet) richting Andijk. Ik was hier wel een beetje bekend want ik heb hier vroeger nog bollen gereden met de vrachtauto.

Ik was veel te vroeg, dus ik besloot onderweg even te stoppen om een broodje te eten. Ik stopte naast een vaart en keek al zoekend naar karper toen plotseling voor mijn voeten een graskarper lag te zonnen en verderop lagen er nog een paar. Ik stond helemaal te stuiteren. Even voor 10 uur kom ik bij Thomas aan, de deur gaat open en hij zegt, je bent stipt op tijd, dat klopt zeg ik, te laat komen is niets voor mij. We schudden elkaar de hand en ik had nog een presentje voor hem. Thomas vroeg laatst of ik misschien nog oude hengels had liggen die hij kon opknappen, Thomas verveelde zich een beetje de laatste tijd en zo kan hij ondanks dat ie een paar jaar geleden een vca heeft gehad, toch nog een beetje knutselen iets wat hem niet vreemd is.

Bjorn, zegt Thomas, we gaan het vandaag helemaal anders doen, we vissen met een stuitje een lange 20 cm pauwepen en 1 loodje en een haakje dat is alles. Met dit systeem kan je gewoon penvissen maar ook penvissen met de korst Ik ging mijn hengel optuigen en Thomas haalde uit zijn vistas een doosje, vol bewondering zat ik te kijken naar de zelfgemaakte pauwenpennen en andere mooie spullen.

Eenmaal opgetuigd gingen we het proberen achter zijn huis maar hier bespeurde we weinig activiteit. Op naar een andere sloot. Daar aangekomen slopen we zeer langzaam langs het water en spotte Thomas 2 graskarpers. Kijk zegt Thomas graskarpers zijn erg schuw, dus ik zal eerst wat handen met stukjes brood in het water gooien, het kleine vis eet eerst wat van de korstjes en als de graskarper ontdekt dat de andere vissen ervan eten komen zij ook wel. Ik had mijn hengel beaasd met een broodkorst en wierp op aanwijzing van Thomas naar de overkant.

Er gebeurde een tijdje niks en ik stond met Thomas lekker te kletsen toen plotseling mijn lijn uit het water omhoogschoot. Ik schrok me rot dit had ik nog nooit meegemaakt wat een power de slip krijste het uit.

Na wat stuurwerk en tips van Thomas konden we een mooie graskarper landen, de dag moest nog beginnen en ik stond al met een karper in mijn handen en een grijs op mijn gezicht. Blijf maar even lachen zei Thomas, maak ik een mooie foto.

Thomas heeft vroeger veel visreportages gemaakt voor de Beet en andere bladen dus foto's maken kan ie wel. De sloot was aardig verstoord dus Thomas stelde voor om in de polder te gaan kijken. We hebben met zijn tweeën enkele sloten aangedaan maar geen graskarper meer gezien. Dan gaan we verder met penvissen zegt Thomas, ik weet hier verderop een vaartje waar we wel aardig kans maken op vis. Eenmaal bij de vaart aangekomen heeft Thomas wat voerplekjes gemaakt en gaf mij denk ik het beste plekje net onder een boom.

Enige tijd later zie ik mijn pauwepen ondergaan en sla ik aan, een mooie schubkarper mogen wij bewonderen en na wat kiekjes gaat hij gauw weer terug. We praten nog wat over vissen en ontdekken dat het al weer tegen 6 uur loopt en we vinden het wel weer welletjes voor vandaag. Ik breng Thomas thuis en bedank hem voor deze prachtige mooie dag, de volgende keer bij mij. Groet, Bjorn.

1. Hi Bjorn,

Je eerste grassie is een feit, congratz! En flink bijgeleerd van de meester.
    Leuke start van je blog. Ga zo door, dan ga ik 'm volgen.

Grtx,
    FER

1. Bedankt Fer, voor het reageren erg leuk. Het is allemaal nog een beetje wennen met de website en het schrijven natuurlijk ik ben dat niet gewend,dus ik hoop dat het "prettig" leest. Was een leuke dag met Thomas alias "El Carpo" mijn eerste grassie. Ik heb je weblog bij mijn lijst met blog's toegevoegd maar dat had je al gezien denk ik. Ik lees jouw verhalen ook met veel plezier. Spreek je, groet, Bjorn.

Verwijderen
  2. Leuk blog,Bjorn! Ik herken die stek. De laatste paar weken heb ik regelmatig gevist in Andijk,maar dan de wat rustigere kant op. Ik heb je toegevoegd!

Groet,
    Dale

1. Bedankt Dale, leuk dat je reageerd probeer af en toe wat verhalen op mijn weblog te zetten. Ik volg jouw weblog als mede penvisser natuurlijk ook. Je staat ook bij mijn lijst met blogs. Ga je heel af en toe nog penvissen in de winter, we lezen het wel. Groet, Bjorn.