vrijdag 18 januari 2013

P(au)wenpennen



Zondag 13 januari 12 uur. Ik kijk naar de achtertuin door de schuifpui, er liggen nog wat hopen bladeren en takken en ik besluit vandaag een keer niet te gaan vissen en mijn tijd te besteden aan de achtertuin en wat leuks te gaan doen met de kinderen


Mijn zoontje wilde ook wel meehelpen en liep met me mee naar de garage om wat tuingereedschap te pakken. Ik kijk naar de blauwe hemel en zie de zon. Wat een prachtig mooi weer om te vissen denk ik en in mijn dromen zit ik alweer aan de waterkant. Ik wordt weer wakker geschud door mijn zoontje die zowat een bal tegen mijn hoofd aanschiet. Hey pap even voetballen zegt ie . Zometeen mijn jongen we gaan eerst de bladeren en takken opruimen en daarna een potje voetballen.

Na een half uurtje rommelen in de tuin buk ik voorover om de laatste bladeren in de groene bak te gooien en kom ik met mijn oog in een tak. Godver.. vloek ik door de tuin en mijn vriendin komt poolshoogte nemen waar dat gevloek vandaan komt.

Ik kan mijn oog niet openhouden en het steekt als de bijen. Eigenwijs als ik ben wil ik de tuin nog wat opruimen maar dat gaat niet meer. Na enig aandringen van mijn vriendin toch maar even naar de huisartsenpost gegaan. Eenmaal aangekomen daar was ik niet de enige het hele hok zat vol met mensen. Nou eerst maar even een nummertje trekken net als bij de slager. Na een goeie 45 minuten was ik dan toch aan de beurt en liep ik met het hele gezinnetje naar binnen, gezellig!

Na uitleg te hebben gegeven aan de arts wat er gebeurd was mocht ik gaan liggen op de behandelingstafel en   kreeg ik te horen dat waarschijnlijk mijn hoornvlies beschadigd was. Ik schrok natuurlijk maar de arts verzekerde mij dat na een paar dagen het hoornvlies al weer snel dicht zou zijn. De arts deed wat vloeistof in mijn ogen en deed daarna het licht uit. Romantisch dacht ik nog maar zo kon hij met een speciaal lampje kijken hoeveel mijn hoornvlies beschadigd was.

Een flinke kras zit erop zei ie, dat gaat nog wel even pijn doen. Hij deed wat zalf in mijn oog en ik moest voor 2 dagen een ooglapje voor. Mijn zoontje moest al lachen, hey piet piraat zij hij. En ik moest ondanks de pijn toch wel lachen. Toen we in de wachtkamer onze jassen aantrokken keken de mensen me een beetje raar aan maar moesten toch wel lachen toen ik aan mijn vriendin vroeg wie er naar huis zou rijden.

De nacht van zondag naar maandag klote geslapen vanwege de stekende pijnen in mijn oog. Ziek gemeld op mijn werk (ik ben chauffeur en dat zou niet goedkomen als ik te werk zou gaan).  De pijn hield een paar dagen aan en werd toen wat minder. Ook mijn zicht werd beter want door die kras op mijn hoornvlies keek ik ook goed wazig.

Donderdag 17 januari, ben vanmorgen bij de huisarts geweest om nog naar mijn oog te kijken, Het gaat de goeie kant op zegt ie maar blijf nog maar een paar dagen binnen vanwege infectiegevaar. Vrouw te werk kinderen naar school en ik ben alleen thuis. Ik heb een kast vol met visspullen en die wil ik wel even opruimen. Ik kom in de kast nog wat pauwenveren tegen die ik enkele maanden geleden op marktplaats heb gekocht. Oh ja daar wilde ik nog een paar pennen van maken.

Ik heb iets met pauwenpennen misschien het nostalgische maar ik heb ook grote karpers met pauwenpennen gevangen. Ik heb vele soorten dobbers maar die pauwenpennem hebben toch iets speciaal.

Ik heb eerst de veren met een kleine stanleymes eraf gesneden.

Er blijven aan de pauwenveer nog heel veel kleine haartjes zitten, die verwijder ik door de pauwenpen draaiend onder een aansteker te houden. De pauwenpen wordt dan wel een beetje zwart maar dat schuren we er wel weer af.


Schuurpapier korrel 150 mee beginnen en lang blijven schuren todat de pen mooi glad is. Daarna met korrel 200 mooi fijnschuren.


Met een prikker of een punt van een haak een klein gaatje in de zachte kern van de pauwenpen prikken  Kan ook met een veiligheidsspeld die je even onder een aansteker verwarmd.. Doe het prikken wel voorzichtig want de pen scheurt soms uit.



Je  kan zelf oogjes van staaldraad draaien. Ik had nog een paar oude doosjes met palinghaken waar ik de haakksteel met oogje vanaf knip met een kniptang.



Voor het lijmen van de oogjes in de onderkant van de pauwenpen gebruik ik 2 componenten lijm van Bison Cobi Kit. Van deze componentenlijm moet je een klein beetje aanmaken en goed mengen. De lijm wordt na het drogen keihard en kan gebruikt worden in zoet en zout water.



Je lijmt nu het steeltje met oogje in de onderkant van de pauwenpen. Rondom smeer ik met een oud kwastje ook 1cm van de onderkant in dan scheurt de pen ook niet uit. De lijm zie je bijna niet. De lijm een paar dagen laten drogen en dan kan je er mee vissen.


Het eindresultaat een paar leuke pauwenpennen. In de maten 8cm.10cm,12cm,15cm en 20cm.




Mochten de pennen te krom zijn dan kan je ze boven een waterkoker recht buigen. Doe dit heel voorzichtig want ze breken gauw!

Veel succes en goede vangst.

3 opmerkingen:

  1. Dat het maar mag gaan dooien en de pennen mooi mogen weg trekken! En dat je dat ook weer goed kan aanschouwen!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks FER, mijn oog is zo goed als genezen. Ik heb mijn hengel even ingeruild voor de schaatsen :-)
      Even een tijdje niet vissen is ook wel eens lekker. Maar het moet niet te lang duren natuurlijk!

      Groet, Bjorn

      Verwijderen
  2. Crea-bea hoor, heb je dit zelf bedacht?

    Groetjes Remco

    BeantwoordenVerwijderen