zondag 3 februari 2013

IJsvrij

IJsvrij de titel zegt het al. Na een periode van meer dan 2 weken vorst is het ijs weer van de sloten verdwenen.

Zondag 3 februari, het ijs is van de sloten verdwenen en ik heb vanmiddag "vrij". Tijd om weer eens lekker naar de waterkant te gaan even uitwaaien en een hengeltje uitgooien. Ook Stefan is vandaag weer van de partij.

Stefan is 1 van mijn beste vrienden en mijn vismaat. We kennen elkaar al heel wat jaartjes. Ik ga ook vaak alleen vissen maar met zijn tweeën vind ik altijd ook wel gezellig. Stefan is een vriend die niet loopt te zeuren als je een tijdje niet ben langs geweest of niet heb gebelt. Ook de oude koeien blijven bij ons in de sloot.

Camouflage

Langs de waterkant doet ieder zijn ding en we helpen elkaar daar waar het nodig is.

Steile oevers in de polder, dan is het wel handig als je vismaat even kan scheppen.

Even buienradar gekeken en het ziet er goed uit. Droog en windkracht 6 zuidwest maar dat geeft niets, de wind zijn we hier langs de kust wel gewend. En deze combinatie wil nog wel eens karper op de kant brengen.

Ik zat een beetje te twijfelen of we vandaag in de Beemster zouden gaan vissen. Ik ben de laatste tijd nieuwe visgronden aan het zoeken in de buurt. We vissen al wat jaartjes hier in de polder en dat gaat ons eigenlijk wel goed af. Misschien te goed!  Ik wil niet groot doen maar we hebben deze winter elke sessie wel karper gevangen, misschien is het geluk maar zeker toch ook een goede kijk op dingen.

We gaan natuurlijk niet zomaar ergens zitten vissen, we weten uit ervaring waar we wel vis kunnen verwachten en waar niet. Zeker nu in de winter hebben we een paar mooie hotspots waar we elke keer toch weer karper vangen.

We komen aan in de Beemster en we staan vol op de wind, ook begint het te regenen. Het zou de komende uren droog blijven volgens buienradar maar zo zie je maar weer, het klopt niet altijd!

De spruiten worden geoogst.

Maar we zijn goed voorbereid en hebben de warmtepakken aan. De aassoorten zijn weer mais en witbrood.
Ik doe een brok witbrood aan de haak en gooi de pen strak tegen een houten beschoeiing. Het waait toch wel aardig en mijn pennetje dans in de golven. Ik kan met moeite het kleine rode puntje in de gaten houden en ik twijfel of ik een zwaardere pennetje eraan zal zetten.

Maar lang heb ik geen tijd om te twijfelen, het pennetje komt naar met toe en met een reflex sla ik aan.
Mijn hengel gaat hoepelrond en voor mijn idee sta ik een baksteen naar boven te tillen. Godver... denk ik bij mijn eigen dit is een aardige karper. Ondertussen ben ik gaan staan en vergeet dat ik op mijn onthakingsmat heb gezeten en de wind blaast de mat in het water. Lekker bezig. Stefan komt ook even poolshoogte nemen en haalt snel het schepnet.

Ik ben nu bezig de karper te drillen en gelijk met de hengel proberen de mat aan de kant te krijgen. Gelukkig is Stefan de reddende hand en schept de mat eruit. Ik kan nu rustig de karper afmatten, nou ja rustig ik heb er mijn handen vol aan. Stefan is er toch en schept de karper want dat valt niet mee op een steile gladde helling.

Ik had er mijn handen vol aan!

Het blijft doorregenen en naar een uurtje besluiten we te verkassen. Door het slechte weer willen we nog 1 stek aandoen. Bij stek 2 staan we aardig uit de wind en ook de regen stopt er even mee. We kunnen hier op 4 punten vissen. Stefan gaat op 1 van de punten zitten waar hij een paar weken geleden ook goed gevangen had.

Ook dit is weer een goede winterstek want na een kwartier heeft Stefan beet en drilt een mooie karper bij de duiker. Ook ik krijg aan de overkant een paar keer beet maar wacht toch te lang met aanslaan.

Winterknaller.

We geven elkaar nog 10 minuten en dan stoppen we ermee. Stefan benut de tijd goed want op de valreep weet hij nog een karper te landen.

Een "getekende"karper.

Ondanks het weer hebben we lekker gevist en in 2,5 uur toch 3 karpers weten te vangen!

Volgende keer ga ik naar een onbekend stuk water, daar zal het een stuk moeilijker worden. Het is een lange vaart met 5 lage bruggetjes ik heb er zin in.

1. Hi Bjorn,

Alleen van de vangsten werd je gisteren warm, wat een weer. Geen vorst maar die waterkoude was geen pretje. Mooie karpers, gaaf dat ze toch wilden azen na de koude periode. En dat alles met gevaar voor eigen leven op die schuine natte klei kanten waarbij je net zo makkelijk het water inglijdt of waait.

Ben benieuwd of het ook op de nieuwe stek wil lukken, succes!

Grtx,
    FER

1. Thanx FER,

Het was gisteren zeker koud maar als mijn kop op vissen staat dan ga ik gewoon anders heb ik geen rust :)
      De karper was schitterend en puntgaaf ik was er ook erg blij mee. Die steile oevers dat is zeker link en daar moet je mee uitkijken. Stefan wou in september een karper terugzetten langs een steil taludje en ze gingen samen te water, ik piste in mijn broek van het lachen en wilde de camera pakken om wat foto's te maken maar Stefan zakte aardig in de modder weg en ik moest hem er uittrekken. Als jij dan ook nog eens te water valt met je warmtepak dan ben je net spongebob. Maarja de mooiste vissen vang je op die plekken waar je eigenlijk niet kan komen.

Groet, Björn.

2. Hoi Bjorn,

dat was een middag weer goed besteed.
    Thuis in de woonwijk lijkt de wind altijd wel mee te vallen, maar aangekomen in de polder valt het dan toch meestal tegen.
    En dan nog een plekkie in de luwte zoeken... is dan toch weer gelukt.
    De volgende keer trekken we een oude koe uit de sloot :-)

Groet,
    Stefan

1. Hey Steef,

Even een frisse neus halen, nou dat is gelukt. Ja het waaide stevig en het regende maar we hebben toch lekker gevangen en dan is de voldoening groot. Geen oude koeien uit de sloot Steef maar zoetwatervarkens :)

Spreek je,

Groet, Björn.

Verwijderen
  3. Veel wind, regen, hagel en guurheid de laatste tijd. Mooi dat jullie wel wat vangen. Vooral de eerste vis is echt een mooie. Klasse gedaan.

Groet, Michael

4. Dank je wel Michael,

Het blijft ons trouwens ook verbazen hoor dat er toch elke keer weer karper uitkomt. We gaan het meestal eventjes "proberen" en als je dan toch wat vangt is dat natuurlijk schitterend. Maarja blijft dat zo? Nog 2 maanden en dan begint de lente en hopelijk wat mooier weer.

5. Bedankt Machiel,

Werelderfgoed de Beemster een prachtig polderstelsel in Noord-Holland waar je mooie karpers kan vangen, maar dat zal jij wel weten als je er wel eens vis!

6. Hey Bjorn,

Lekker vissen daar op de Beemster, als ik de verhalen lees over de Beemster, de Boezem en Oostvaarderplassen, ben ik bijna geneigd om daar eens te komen pennen.
    Leuk verhaal man!

Groet Willem

1. Hoi Willem,

Noord Hollanders zijn gastvrij dus je kan hier altijd komen vissen. Dan kan je het beste doen als het wat warmer wordt. Je kan dan de karpers mooi spotten en vangen als het meezit.