dinsdag 13 augustus 2013

Een ochtendje boeren.

Ondanks dat ik net terug ben van 2 weken vakantie naar de westkust van Frankrijk (verslag volgt nog) trekt de polder al weer aan me!
Ik heb nog een week vakantie en wil nog wel een paar uurtjes vissen. Dinsdagochtend afgesproken om met Stefan van 8 tot 12 even te gaan vissen. Maar zo lang kon ik niet wachten! Maandagavond zat ik al op de wipstoel!

Rond 18.15 uur waren we klaar met eten en ondanks ik vanavond niet zou gaan vissen wilde ik toch wel even de sfeer in de polder proeven. Uiteraard ging de hengel mee! Rond 19.30 uur was ik op de stek en om 21.30 uur en 2 kleine karpertjes te hebben gevangen reed ik huiswaarts Wat mij opviel is dat deze karpertjes alle twee diep gehaakt waren. Zullen ze gretiger met azen worden?

Vroeger werden de schapen met honden bijeengedreven, tegenwoordig met de quad.

Dinsdagochtend rond 8.30 uur rijden we naar de eerste stek. Eigenlijk een rare tijd om te vissen want we gaan meestal in de avond of in de hele vroege ochtend maar dat komt niet zoveel meer voor.

Als we aankomen begint het te regenen en wachten we het buitje in de auto af. Na een rondje lopen langs de sloot kunnen we geen karper bespeuren maar maken we toch een paar voerplekjes.

20 minuten per voerplek en dan snel weer verkassen. Bij de 2e stek hebben we meer geluk. Nou ja, geluk! Ik sla op een aardig karpertje en die schiet gelijk het riet in en weet als een ware Houdini zich te bevrijden van mijn haak.

Stek bij de duiker.

De stek is een beetje verstoort maar ik probeer het toch nog 10 minuten!  En niet zonder resultaat! Ik krijg weer een mooie wegloper en zet de haak. Dit karpertje is zeker van dezelfde familie en gaat ook als een speer richting de rietstengels maar ik zet de slip helemaal dicht en druk de hengeltop onder water. Een klein karpertje komt boven water en maakt een mooie salto. Bravo!

Ik verwelkom het karpertje en na een fotootje glijd hij weer terug in het water.

Het 1e "boertje"

Na 10 minuten heeft Stefan het aan de stok met een karpertje die terug de duiker in wil.

Proberen de karper bij de duiker weg te drillen!

Maar de vis wordt behendig gedrild en geland.

Het 2e  "boertje"
We hebben het laatste half uurtje nog 1 stek aangedaan maar zonder resultaat. Toch even lekker gevist!

1. Tuurlijk lekker gevist, lekker wezen struinen en lekker wezen vangen. Deze jongens trekken je hengel ook krom!

Grtx, FER

1. Inderdaad Fer. deze kleine boertjes trekken en 2lb hengel gewoon krom. Groot of klein het blijft spannend.

Verwijderen
  2. Echt Hollands weer, mooie luchten. Ik zat met mijn hoofd in de wolken en mijn dobber in het water. Toch weer sterk die kleine karpers, maar er moeten groteren uit te halen zijn ;-)

tot de volgende keer

1. Lekker o9chtendje Steef! De "grote" karpers zijn even spoorloos. Maar we vinden ze wel weer :)

Verwijderen
  3. Lekker die korte sessietjes en helemaal als je wat actie krijgt.

4. Zo is het Boudewijn. Frisse neus, kop in de zon en karpertjes vangen.

5. Mooi Bjorn/Stefan. En of die kleinere karpers sterk zijn! Vaak jong en fris met inderdaad zin in een sprongetje tijdens de dril. Dit is toch geweldig.

Groeten

PS. Ik ben erg benieuwd naar je penverhaal uit Frankrijk. Veel vind ik niet over penvissen in Frankrijk.

6. Hey Michael,

Het leuke van hier karper(tjes) vangen is als je beet heb je geen idee heb hoe groot de karper is. De kleinere vechten keihard en dat is erg leuk vissen. Het Frankrijkverslag moet ik nog even afmaken. Ik wacht nog op een paar foto's en die zijn "onderweg"
    Penvissen in Frankrijk een moeilijk item. Ik heb er niet zoveel verstand van laat staan dat ik er een paar keer in een jaar gaan vissen. Het meeste water zal toch betaalwater zijn. En als je dan op een vaste plek wordt neergezet! Tsja als penvisser kan je dan alleen op deze plek vissen. Daar had ik in Frankrijk ook een beetje last van en moest toch op iets anders overschakelen. Het laatste verslag van Hans Koeslag was erg leuk! Een eigen watertje waar je je eigen gang kan gaan. We blijven dromen :)