zondag 23 november 2014

"Winters" genieten!

Na de zomer breekt er meestal een periode aan dat het vissen op een laag pitje staat. Ook nu heb ik enkele weken niet gevist om mij op te laden voor de winter!  Maar, ja met temperaturen van nog dik boven de 10 graden is het nog niet wintervissen.  Officieel begint de winter natuurlijk pas op 21 december!

Waar misschien de meeste karpervissers hun hengels opbergen of een stuk minder gaan vissen is voor mij de winter een hele andere beleving! Karpers zijn prachtig van kleur en je moet stinkend je best doen om ze toch te vangen.

Ook wordt het nu interessant om de wat grotere exemplaren te vangen. In de winter zitten de karpers graag bij elkaar en als je een winter hotspot hebt gevonden dan kan er een mooie verrassing boven komen.

Zoals gezegd had ik al enkele weken niet gevist maar het weekend kwam weer in zicht en het begon weer te kriebelen.

Stefan gebeld en die wilde ook wel even gaan vissen. Zaterdagmiddag werd er afgesproken en rond 1 uur reden we de polder weer eens in. Ondanks de oostenwind was het weer prachtig. Een graadje of 12 met een zonnetje!!

Eerst maar eens een beetje rondrijden en kijken waar we misschien kunnen vissen. Ze hadden aardig gepompt in de polder want de goed vangende zomerstekken stonden bijna zo goed als droog!

Je kon echt de bodem zien en het na een rondje te hebben gelopen hebben we geen karper gespot! Zullen ze al samenscholen?

Gelukkig zijn we niet afhankelijk van 1 stek en rijden we snel naar een andere sloot. Ook hier weinig activiteit  maar wat wil je, het is al bijna december!!

We vissen hier niet langer dan een half uur! Als ze er niet zitten dan zitten ze er niet!! Dus snel weer in de auto richting een andere stek.

Hier wordt het wel interessant met 4 duikers tot onze beschikking. Er wordt minimaal gevoerd en we krijgen snel wat kleine aan beetjes. De karpers zijn reuze voorzichtig!!

Ik hang weer met snufferd voor een duiker en Stefan zit aan de andere kant!  Eventjes schiet mijn pennetje opzij!! Hmmmm, een lijnzwemmer zeker!

Ik wil toch wat dieper de duiker in en na een tweetal worpjes zit ik bijna een meter in de duiker! Ik zie mijn rode puntje van mijn pennetje nog net!

Een paar seconden later knipper ik met mijn ogen en zie mijn pennetje verder de duiker in verdwijnen!!

In een reflex sla ik schuin aan en trek langzaam de karper uit de tunnel. Je kan wel merken dat ze wat trager zijn, want dit kunstje kan in de zomer je kop kosten!

Na een klein drilletje schep ik de karper! Stefan staat ondertussen te filmen! Ik had thuis nog een "oude" videocamera liggen! Het leek mij (en Stefan) een leuk idee om de hele winter als we gaan penvissen wat te filmen.

Ik wil dan van het voorjaar proberen een penvisfilm te maken. Benieuwd of dat lukt!!

Goed, terug naar de karper! Tijdens de dril had ik al gezien dat het een leuk formaatje is en prachtig van kleur.

Prachtig van kleur en gefotografeerd in het zonnetje.

Stefan maakt een paar prachtige foto's en dan wordt deze puntgave schubkarper snel weer teruggezet!

Allebei op het buikje.
Ik neem even pauze en Stefan vist verder in de duiker. Meestal zitten er meer in maar helaas komt er niets meer uit!

We besluiten nog 1 stek aan te doen. Recht tegenover een boerderij loopt een tweetal sloten die door duikers zijn verbonden. Ik voer de duikers licht aan met maiskorrels geweekt in Amaretto!! Wat een heerlijke geur komt er uit het emmertje! We beginnen met vissen en ik zie Stefan een paar keer misslaan. "Witvis"mompelt ie.

Ook ik heb actie en sla een keer mis. Aan mijn haakje zit een schub dus de karper is in de buurt!  De tweede keer als mijn pennetje een klein beetje ondergaat sla ik aan en haak een heel klein karpertje, Deze zet ik snel zonder te fotograferen weer terug.

Aan de andere kant van de oever zie ik tot mijn verwondering af en toe wat karper weg zwemmen! Ik zeg tegen Stefan dat ze hier zitten en even later zitten we met zijn tweeën. Stefan wil zijn pennetje wat verzetten en tot zijn verbazing haakt hij heel even een karper.

Helaas schiet ie los en beland zijn tuigje in de bomen! Na wat kunst en vliegwerk komt alles zonder brokken uit de boom. We besluiten het laatste kwartiertje nog even aan de andere kant te proberen. Ook hier lost Stefan een karper! Het zit vandaag niet mee maar het "winterseizoen" is net begonnen en ik maak mij geen zorgen.

We besluiten te stoppen en gaan terug naar huis. Een heerlijk middagje vissen zit er weer op!!

1. Behoorlijke actie gehad, jammergenoeg maar één kunnen vangen, maar idd prachtig van kleur. Leuke plannen, ik zie de film en de verslagen met genoegen tegemoet. Niet stikem zelf van de ammeretto gesnoept?

1. Zeker genoeg actie gehad FER! Wel altijd moeilijk vangen in de winter. Amaretto ruikt heerlijk maar niet echt mijn smaak. Volgende keer de maiskorrels weken in de Jagermeister. ( Wel even afspreken wie de Bob is)

Verwijderen
  2. Listige shizzle Björn,dat winterkarperen. Maar als het lukt is de voldoening groot! Veel visplezier deze donkere dagen.

1. Zeker listige shizzle Andres! Maar erg leuk en uitdagend!! Jij ook succes in deze donkere dagen.

Verwijderen
  3. Aanstaand weekend een thermo warmte pak scoren op de hengelsport & botenbeurs, de winterbanden onder de auto en dan ben ik er winter klaar voor.
    Ik heb er nu al weer zin in :-)

1. Vergeet je beenwarmers niet Steef :) De Teletubbies zijn er klaar voor :))

Verwijderen
  4. zo te xien heb je de draai goed te pakken ! ik ben benieuwd naar het vervolg !!! lekker gevist Bjorn

5. Heerlijk! Wintervissen! Succes met het vissen en filmen! Ben benieuwd hoor :)

Gr Koen

1. Ha, die Koen!

Ik ben ook benieuwd of het gaat lukken!! Wordt in ieder geval een leuk project.