zondag 30 december 2012

Zuid West 6

6 uur ik wordt wakker van de hagel en de wind die op mijn slaapkamerraam beukt.
Lekker weer denk ik want vandaag wil ik gaan vissen. Niet alleen, want Stefan is vandaag ook weer van de partij, hij wilde ook wel weer eens een karpertje meeprikken. Ik sluit mijn ogen en slaap nog een paar uur verder.

Even lekker met zijn allen ontbijten en om 12 uur staat Stefan voor de deur. Nog even op buienradar gekeken, het ziet er goed uit geen regen alleen veel wind kracht 6 zuidwest. Ook vandaag gaan we weer op pad met de penhengel. We hebben geen voerplekken gemaakt daar zijn de stekken net iets te ver voor, we maken wel wat plekjes als we aankomen maar niet te veel.

Mooie stek.

We rijden rond door dit polderstelsel op zoek naar potentiële winterkarperspots.  Bruggen viaducten dukdalven overhangende bomen overstorts alles waar de karpers zich op kan houden. We hebben enkele weken geleden een tip gehad van een man die bij ons stond te kijken toen wij een karper aan het landen waren. De stek betreft hier een lage brug achter een industrieterrein. Daar gaan we even kijken.

We zetten de auto voor een gebouw neer, de sloot ligt er achter. De hengels en het schepnet uit de auto en lopen maar. Eenmaal bij de vaart aangekomen staan we elkaar verbaasd aan te kijken. Er zit bijna geen water in de sloot.  Daar sta je dan met je hengel en een schepnet bij een bijna droge sloot. WTF is dit we weten het niet en gaan hier weg  En als we wegrijden komen we nog een paar slootjes tegen die ook bijna droog staan.

Thuis achter de computer ben ik gaan zoeken en kom op een site van het Hoogheemraadschap.  Het zijn vernieuwende maatregelen om de polder droog te houden het schijnt elk jaar langer en heftiger te regenen

Sloten en Gemalen in dit polderstelsel hebben meer ruimte nodig om het water op te vangen. Deze maatregelen zijn nodig om de polder droge voeten te houden. In ieder geval komen we geen dode karpers tegen gelukkig maar. We komen onderweg nog een paar slootjes tegen die ook bijna droog staan, wel een raar gezicht.

We komen aan bij stek 1 een overstort met een lage brug. Aan beide kanten wat voerplekjes gemaakt en visssen maar. 1 uur verder en we hebben geen activiteit kunnen bespeuren en stappen weer in de auto.

Overstort

Stek 2 hier zitten we aardig uit de wind maar het waterpeil staat hier aardig laag, beide kanten een brug ook even een half uurtje proberen maar hier ook niets.

Stek 3,  lage dukdalf onder de weg kunnen we mooi aan beide kanten vissen. Stefan legt in en heeft direct beet maar niet goed gehaakt en de karper is weg. Ik ga aan de andere kant vissen en mijn pennetje begint na 10 minuten een beetje te wiebelen en gaat een klein beetje onder. Gespannen kijk ik naar het pennetje maar ik wordt afgeleid door een ratelende slip achter mij.

Ijskoud
 Ik kijk om en zie Stefan met een kromme hengel staan. Als ik weer voor mijn kijk zie ik mijn pennetje uit de diepte boven komen. Shit, ik sla aan maar veel te laat natuurlijk. Op mijn rapport van de lagere school van vroeger stond ook dat ik gauw afgeleid was, daar was dus niets van gelogen.

Puntgave polderschub.
Ik loop naar Stefan die een mooie schubkarper in het net laat vloeien. Hij is ijskoud zegt ie. Ik pak mijn camera en schiet een paar mooie plaatjes en hij gaat gauw weer terug.. We hebben nog een half uurtje doorgevist en kregen het toch wel aardig koud. Met windkracht 6 koel je toch aardig af en we hebben geen warmtepakken, daar wordt het toch wel tijd voor.

Ik heb nog een week vrij en ga zeker nog een keer vissen.

1. Mooi verslag heren en nog vis ook! Goed bezig.
    Groet Michael

1. Dank je Michael, even lekker gezellig gevist en gevangen. Wat wil je nog meer.

Groet, Björn.

Verwijderen
  2. Hi Bjorn,

Yep, er is een nieuw waterbeheer systeem in de Beemster waarbij er inderdaad enige sloten bijna droog staan. Daarentegen zijn er de nodige overstort plekken bij gekomen die natuurlijk potentiële hotspots zijn. Knappe karper met 'dubbele rugvin'?
    Succes komende week, moet lukken als de wind een beetje wil gaan liggen.

Grtx,
    FER

3. Bedankt voor de informatie Fer, dan weet ik een beetje wat er in "mijn" viswereld gebeurd. Ja, een nieuw soort gemuteerde polderkarper met dubbele rugvinnen.Razendsnel bijna niet te vangen. Staat ook op mijn verlanglijstje. Stefan(de Lucky Bastard) ja ook hier bestaan ze, was me voor.

Groet, Björn.

4. Hoi Bjorn,

mazzel had ik zeker met zo'n exemplaar, is tijdens zijn leven toch een stukje verloren.
    Enfin, hier vang ik wat en daar laat ik wat ;-)
    en dat het een goed vis jaar mag worden.
    Groet Stefan.

1. Hoi Steef,

Samen vissen samen vangen. Was een mooie polderschub. We zullen het jaar moeten afwachten, maar ik heb er de volste vertrouwen in. De beste wensen nog.