maandag 29 april 2013

Koekeloere

Zondagochtend om 7 uur gaat de wekker. Ik kom er met moeite uit!  Meestal de avond voor het vissen slaap ik altijd een beetje onrustig.
Je maakt van de week wat plannen om in het weekend te vissen en leef daar een beetje naartoe! Als ik in de badkamer kom schijnt de zon vol in mijn gezicht en kijk ik naar buiten. Super weer!  Volop zon en bijna geen wind.

Ik eet 2 broodjes en slurp een bakkie koffie weg. He lekker even wakker worden. Daarna loop ik naar de schuur en pak ik mijn visspullen.  Even kijken wat voor hengel ik wil meenemen vandaag!  Toch maar een 2 ponds hengel met 26/00 nylon. We willen vandaag bij een groot gemaal gaan vissen en dan wil ik vanwege de obstakels toch wel iets zwaarder vissen.

Hengel, onthaakingsmat, landingsnet, laarzen, 2 emmertjes lokvoer en aas in de auto gegooid en rijden maar.
Als aas gebruik ik vandaag mais, brood en een vruchtencocktail uit blik. Het mais haal ik uit het blik en gooi het in een luchtdicht plasticzakje. Dit zijn van die plasticzakjes die je kan gebruiken om voedsel in te vriezen. Het mooie van deze zakjes is dat je ze kan dichtdrukken. Bij de mais doe ik een paar eetlepels met rum aroma van Dr Oetker. Een nachtje in de koelkast laten intrekken en ze ruiken en smaken net als boerenjongens!  Dr Oetker heeft verschillende aromasmaken.

De vruchtencocktail is een blik met fruit met siroop!  Lekker zoet zacht fruit voor op de haak. Ik denk dat onze vriend de karper dit wel kan waarderen.

Rond 8 uur ben ik bij Stefan en na het inladen van zijn visspullen rijden we naar de Wijdewormer. Eenmaal bij het gemaal aangekomen wacht ons een onaangename verrassing. Hoogheemraadschap is rond het gemaal de sloten aan het uitbaggeren en zo te zien worden de sloten voorzien van natuurlijke oevers!

Er zal wel wat karper zitten maar ik ben toch bang dat de meeste karpers toch verjaagd zijn door de landbouwmachines!  Maar we zijn er toch dus even proberen kan geen kwaad.  Stefan loopt richting het gemaal en ik ga aan de andere kant even koekeloeren.

Net of de tijd heeft stilgestaan
Ik maak wat plekjes en begint te vissen bij een duikertje.  De zon begint lekker te schijnen en ik zit met mijn dikke jas aan. Ik krijg het steeds warmer en begin te zweten!  Ik loop terug naar de auto en gooi mijn dikke jas uit. Na het ingooien van mijn pennetje wil ik even ophalen want het is hier dieper en wil ik mijn pennetje wat verstellen. Shit,  ik zit vast en ik krijg de haak met geen mogelijk meer los!  Stuktrekken is de enige remedie, met een doffe knal knapt de lijn. Met mijn schepnet haal ik mijn dobber en het restant uit het water.

De boel weer opnieuw optuigen en na 10 minuten zit ik weer te vissen. Het is echt doodstil in de polder en ik hoor alleen de vogels zingen, puur genieten. Mijn ogen dwalen over het water en in de verte zie ik 2 staarten!
Ik pak mijn spullen en loop die kant op. Overal zie ik kleine belletjes en modderwolkjes. De polder komt tot leven.!  Maar al gauw heb ik door dat dit brasems zijn en loop terug naar Stefan die ziet ook een paar brasems zwemmen.

We besluiten de verkassen naar een andere stek. Daar aangekomen lopen we een rondje langs de slotkant en zien we overal activiteit van karper! Snel de hengels optuigen en vissen maar. Na 10 minuten krijgt Stefan een mooie wegtrekker en slaat op een mooie polderschub, en na een korte dril ligt ie op de onthaakingsmat. Een paar foto's en snel weer terugzetten. Een uur verder hebben we geen aanbeten meer gehad en besluiten nog een plek aan te doen.

Mooie slanke polderschub.
Ik zit te vissen langs het kantje en wil wat fruit aan mijn haak doen maar ik ontdekte dat het blikje nog thuis in de koelkast ligt. Jammer want ik wilde dat wel even uit proberen, nou ja de volgende keer maar weer.

Ik ga door met vissen en zie aan de overkant een meter of 10 verder 2 karpers azen. Snel haal ik mijn lijn binnen en beaas mijn haakje met een groot pluk brood. Zo heb ik een beetje gewicht om te gooien. Met een
achterwaardse worp gooi ik de broodpluk achter de aazende karpers. Langzaam trek ik de lijn voor de karpers

Stefan komt ook even poolshoogte nemen en gespannen kijken we na het wiebelende pennetje. Het pennetje schiet naar links en rechts!  Lijnzwemmers zeggen we allebei.  Ik wil pas aanslaan als de lijn strak loopt!  Maar na een kwartiertje staren zie ik ze niet meer en wil ik mijn boeltje binnenhalen. Maar ik zit weer vast voor de tweede keer!  Gelukkig na wat heen en weer geloop en getrek komt alles los.

We besluiten om naar huis toe te gaan het is mooi geweest. Volgende keer maar weer een bakje met wormen meenemen. Zo nu eerst een midweekje met het gezinnetje op vakantie.

1. Leuk verhaal Bjorn. Heb je helemaal niets gemerkt van de baggerwerzaamheden/machines? Veel plezier met de fam

Gr, Michael

1. Hoi Michael,bedankt man. Ik had dit verhaal gisteren geplaatst maar ik had zondag gevist. Bij dit gemaal mag je eigenlijk niet vissen. Dus als ik hier kom vissen doe ik dat altijd op zondagochtend dan is er niemand in de polder. En op de mooiste plekken mag je niet vissen, maar ik vertel je niets nieuws denk ik. :) Lekker even weg,maar s'avonds toch nog even droogvissen op het internet:)

Groet, Bjorn.

Verwijderen
  2. Vers fruit doet het zeker Bjorn, op siroop heb ik nooit geprobeerd, maar zal het ook vast doen. De vissen zijn nu flink 'on the move' hier, dus zoeken geblazen. Bij jou ook vast. Succes de volgende keer en veel plezier de komende dagen.

1. Dank je wel Boudewijn! Hier in de polder is het ook zoeken geblazen. Ze blijven niet echt op 1 plek hangen. Maar dat vind ik niet erg, kom ik ook eens op andere plekken. Het fruit ga ik nog eens proberen!