woensdag 24 juli 2013

Snack Attack!

Het is warm vandaag!  De temperatuurmeter van mijn vrachtwagen geeft 33 graden aan. Gelukkig hebben we op mijn werk niet erg druk en kunnen we op tijd naar huis!
Ook thuis is de situatie niet beter! De warmte in huis blijft hangen en ondanks dat ik net gedoucht heb lopen de zweetdruppels van mijn hoofd af. De zin om in de hete keuken wat te bereiden is 0 procent.en ik offer mijn eigen op om de frituur te bedienen.

Mijn vriendin zit in de tuin en zegt "het zal aan het water wel lekker koel zijn" en voordat ze deze zin uitgesproken had liep ik al in de schuur mijn visspullen bij elkaar te rapen!

Ik bak expres teveel patat, wat ik over heb gooi ik in een plastic zakje en gaat vanavond mee. Nee, niet voor mijzelf maar voor onze vriend de karper.

Patatje zonder.

Ook in Stefan zijn appartement is het bloedheet en hij gaat mee even vissen en afkoelen. In de polder staat er een aangenaam windje en lopen we langs de waterkant zonder hengels!  Dat doen we eigenlijk altijd. Kijken of er karper in de buurt zit! Al snel zien we 4 staarten en spoeden we ons terug naar de auto om de hengels in orde te maken.

Maar zo snel als we de staarten zagen, zo snel zijn ze ook weer verdwenen! Maar na 10 minuten zien we er weer 2. Met gebarentaal wijzen we naar de staarten en Stefan probeert het bij de ene en ik bij de andere.

Maar het gaat moeizaam, we waren van de week ook al een keer bij deze sloot geweest en toen wilden ze ook al niet azen! Ook al zijn de karpers niet gewillig elke keer dat mijn pennetje trilt of beweegt zit mijn hart in mijn keel!

In het dorp verderop is het kermis en dat kunnen we goed horen!  "We hebben een winnaar winnaar winnaar" gilt er door de boxen van de prijzenkar! Was het maar waar dacht ik bij mijn eigen!

Aan de haak heb ik een stukje patat zitten en ik kan er aardig mee gooien. Ik zie een grote bruisplakaat en gooi mijn patatje er behendig een 2 meter overheen. Beetje voor beetje trek ik het aas richting de karper.

Met zijn staart maakt de karper grote wellingen. Mijn pennetje ligt nu in "the eye of the hurricane" en hij wordt naar beneden getrokken. Mijn hart zit in mijn keel en het geluid van de kermis hoor ik niet meer!

Ik ram de hengel zijwaarts en de karper gaat er als een dolle vandoor! Yesss Hangen Steef schreeuw ik!  Ik hoor eigenlijk een beetje stil te zijn om de andere karpers niet te verstoren maar ik kan mijn eigen emotie niet bedwingen!

Er wordt een metertje of 20 lijn van spoel afgetrokken en dan is het mijn beurt om tegengas te geven.

Niet op de kermis maar toch prijs!

Maar hij blijft knokken voor wat ie waard is en doet nog een paar vluchtpogingen! Eenmaal moegestreden glijd er een mooie schubkarper in het landingsnet.

Een knokker!

We besluiten na deze vangst gelijk te verkassen naar een andere vaart waar we al een tijdje niet meer hadden gevist. Ik zat Stefan in de auto al een beetje onder druk te zetten met de woorden "nou is het jou beurt om wat te vangen" Onderling een beetje stoken vinden we wel leuk!

Na 10 minuten lopen door het hoge gras zijn we aangekomen bij de laatste stek van vanavond. We zitten allebei relaxed op een duiker. Ik kijk naar het water en er komt een grote karper boven. Zo, zag je dat even zei ik tegen Steef!

Stefan zit tegen de beschoeiing aan te vissen en ik tegen de rietkragen aan!  Ik heb heb nog een emmertje met gepureerde mais en voer onze stekken aan. Na een klein half uurtje deint het water van de karper. Ik schrik een beetje als Stefan naast mijn zijn hengel een ruk geeft.

Ja, karper zegt ie! Zijn hengel staat rond en de slip begint te lopen. Ik pak snel mijn camera om wat foto's te maken.

Zittend drillen!

De karper trekt hem nog een paar keer aardig door de slip heen en dan schep ik de vis. Het is een prachtige schub met een schitterende oranje staart.

Kruising schub/goudvis?

We zitten nog in onze t-shirts te vissen als het al bijna donker begint te worden! Stefan pakt 2 nepbiertjes uit zijn tas en we proosten op deze mooie avond!

1. Hoi Bjorn,

Dit zijn toch de beste uurtjes om te vissen hoor,leuk verhaal met mooie foto"s!
    En nog bedankt voor de extra info van die bijzondere duiker!

Gr.Hans

1. Bedankt Hans. Ik dacht dat zal jij ook wel interessant vinden het verhaal van de duiker. Leuk om te horen!

Verwijderen
  2. Leuk die patatvisserij. Vroeger dachten we er vaak over na tijdens het nachtvissen. We aten toen vaak patat maar proberen durfden we het niet. Toevallig kwam ik gisteren een interessant filmpje tegen over karpers en patat. Zoek maar eens tussen de youtubefilmpjes van David Edwards naar de mcdonalds fries. Hele mooie karpers trouwens allebij.

Groeten

1. Hoi Michael. Ik heb wel vaker met patat gevist en gevangen. Het blijft aardig aan de haak zitten en het is ook niet zo zwaar! Het zweeft net op de bodem. Misschien dat de olie in de patat net iets meer aantrekkingskracht heeft. Ik zal het filmpje even checken.

Verwijderen
  3. Weer een avond goed besteed. Prachtige vissen weer. Is mij nog wat te warm om te struinen helaas...

1. Thanks Boudewijn. Ik heb het al benauwd met dit warme weer. Ik kan mij heel goed voorstellen hoe jij je dan voelt! Maar op een dag..

Verwijderen
  4. Hoi Bjorn, weer een mooi verslag van de kermiskarpers.
    (winnen, winnen altijd prijs)
    Die van vorig jaar waren toch een stuk groter.
    Die zagen we dit keer wel zwemmen, maar mochten hem nog niet aan de haak slaan.
    Als het de komende weken weer te warm word in huis, ga ik hem toch weer eens een bezoekje brengen ;-)

Groet Stefan

1. Hey Steef, de kermiskarpers :))))) Had ook een mooie titel kunnen zijn! Ik zou zeker nog een keer terug gaan. Volgens mij heb jij nog een appeltje te schillen met een grote karper :) Ik spreek je.

Verwijderen
  5. Hmm lekkere frietjes. Dat lusten die rakkers wel!

gr willem

6. Hoi Bjorn,

Leuke patatsessie! Maar nu niet iedere avond zelf patat gaan eten hè! Met als excuus dat je weer aas nodig hebt ;)

Lekker gevist weer hoor!

Gr. Koen.

7. Mooi verhaal! Ondanks de kracht van de eerste karper kan ie wellicht wel een paar patatten gebruiken om een lekker buikie te kweken. Werd zelfs zondag ook weer door de Beemster getriggerd toen ik fietsend naar de autocross ging kijken.